Vad väntar vi på?

januari 27, 2009 | 5 Comments

Skolväskans blogg har underrubrik som jag funderat över lite det senaste. ”Nu är det inte dags att vänta”. Igår på vårt VIPIT-möte (Very Important Pedagog-IT) blev orden igen lite påminda i mitt huvud. Vad väntar vi på som pedagoger när det gäller IT? Väntar vi på något gott, ja då kan man ju aldrig vänta för länge. Vi har inte tid att vänta.

Igår på mötet presenterades Espresso och många kände nog lite av känslan ”ja, det var bra, det skulle kunna vara användbart och stödja mitt arbete med eleverna i klassrummet”. Men som vanligt kommer diskussionen också om den låga datortätheten och önskan om fler datorer och digitala whiteboards. Detta leder vidare så klart till ekonomi.

Det är bättre att börja i andra ändan. Om vi inte visar på att vi behöver fler datorer och digitala whiteboards kommer vi heller inte att få det. Det finns ingen skolledning som lägger stora pengar på IT ”i fall att någon vill använda”. Vi pedagoger måste visa att vi använder först innan det kan hända något. Det är samma sak med PIM, visa intresse, visa vilja till utveckling och förrändring. Visa behovet, först då kan det hända saker. Det tror jag på i alla fall….

Nu får ni inte tro att det inte bara tankar som ovanstående i VIPIT-gruppen, vi har strålande positiva pedagoger som vågar och tänker framåt, t.ex. Fröken T. Tur att hon är med och de som tänker som hon. Läs gärna hennes inlägg om E-läromedel.