IKT i lärarutbildningen – Rådslag

november 21, 2011 | Kommentarer inaktiverade för IKT i lärarutbildningen – Rådslag

Idag har jag varit på första dagen av Rådslag om IKT i lärarutbildningen. Det är intressanta synpunkter, aspekter, tankar, funderingar som föds när akademien och forskning möter verksamhet.

Det som slår mig, och jag inte riktigt trodde skulle komma, var kritiken mot verksamheten för all satsning på teknik som görs, och att vi så lätt blir fast i en leverantörs klor. Kritik mot alla Mac-kommuner framför allt. Och det är klart att de har rätt i många tankar, men det är inte ett enkelt val vi gör i kommunerna. Och vad har vi att välja på. För allt går så fort i denna världen och vi måste göra något typ av val. Spelar det roll vilket vi väljer, är det inte vad vi gör med verktygen i sig som ska vara fokus?

En viktig diskussion är hur lärarutbildningen förbereder våra blivande lärare för den IKT-värld de möter i skolan, eller för den önskade IKT-värld är väl kanske bättre sanning. Jag har en övertygelse om att det är en röd tråd genom ledarskapet och lärandet oavsett vilken nivå i hierarkin vi befinner oss. Om jag som lärare vill att eleverna ska använda IKT i sitt lärande, måste jag också använda IKT. Om jag som rektor vill att lärare ska använda IKT som redskap måste även jag använda IKT när jag leder mina lärare. Om jag som lärarutbildare vill att lärarstudenterna ska använda IKT när de blir färdiga lärare måste även jag som lärarutbildare använda IKT i min undervisning. Människan gör inte som vi säger, den gör som vi gör. Tänk om vi kunde komma dit, då har vi kommit långt.