Vad är IKT i undervisningen?

september 5, 2012 | Kommentarer inaktiverade för Vad är IKT i undervisningen?

Ibland borde man ställa frågan ”Vad är IKT i undervisningen egentligen?”. Men ingen vågar, för det är något som alla borde veta men inte alla har grepp om. Hur vet jag som skolledare eller lärare om min skola har en intregrerad pedagogisk IKT-syn? Hur vet man vad nästa steg är? För att ta ett litet steg i taget och inte falla platt? Vilken kompetensutveckling ska man satsa på, och vad ska pengarna gå till? Många frågor man inte vågra fråga för detta är något som en del tror att alla borde veta.

Skolan ska vara en del av vårt samhälle idag, och dessutom utbilda elever för morgondagens samhälle. Vi vill också kunna nyttja de möjligheter IKT ger oss, samtidigt dessutom fånga lusten att lära hos eleverna. Vi vet att vi behöver förflytta oss för att vara med på banan, det säger alla. Men ingen säger konkret vad det kan innebära. Ingen säger hur snabbt det måste gå, bara att vi borde varit där igår.

Vissa saker måste få ta sin tid i de små stegen, dock måste vi alla ta vårt ansvar till vårt eget lärande och utmana oss själva till de steg som leder till förändring. Det är en process vi måste ta oss framåt i, där processen egentligen mest handlar om attityder, kunskapssyn och ett förändrad lärarroll mer än om att köpa verktyg. Vi behöver indikatorer som kan mäta förändringen, en modell för kartläggning som hjälper lärare, rektorer och skolor att förstå vart vi är på väg och hur långt vi har kommit på vägen.

I slutändan vill vi att eleverna ska lyckas, men också att lärare och rektorer ska lyckas. Det kan alla i vår skola, det är jag övertygad om.