Kartläggning av pedagogisk IKT

september 6, 2012 | Kommentarer inaktiverade för Kartläggning av pedagogisk IKT

Idag introducerade jag den kartläggningstanken med pedagogisk IKT på Kronan. Nu ska vi försöka oss på att se var skolan, rektorerna och lärarna befinner sig. Tanken är att det ska bli lättare att veta vart vi är på väg, var vi är på vägen och vilken vägslinga vi nu ska ge oss  på. Det är spännande tankar, och många av tankarna har vi Sollentuna att tacka för, deras material har inspirerat mycket.

Samtidigt passade jag på att introducera bland annat SAMR och Flipped classroom för lärarna. Det blev lite blandade känslor när vi började prata Flipped classroom.

– Men hur ska vi  kunna jobba så när vi inte ska ha några läxor? från lärarna.

– Är förberedelser inför lektion en läxa? undrar jag förstås.

Intressant diskussion att ta, vad är en läxa egentligen. Vi djupdök inte in på det, de fick lyfta läxan i gruppdiskussionen. Läxdebatten är aktiv just nu, men det är nog till att först sätta sig in i vad Flipped classroom är i sin grund innan man tar jämförelsedebatten med läxor.

Jag hoppas att jag inte skrämde våra lärare, för det är inte de som ska bli bedömda på något vis. Kartläggningen måste ses som ett verktyg för att hela skolan ska kunna förflytta sig närmare det samhälle vi har idag. Hoppas vi….